suria muncul di pagi hari, kita bangun sederap kaki~

Alhamdulillah, diizinkan Allah untuk diterjemahkan perasaan jiwa ini ke dalam halaman ini setelah sekian lama.

Hanya gerhana, bukan terbenamnya matahari. Demikianlah juga agama yang kita sayangi ini. Biarpun dilindungi bayang-bayang taghut, tetapi cahayanya tidak pernah pudar, menanti masa untuk dibangkitkan semula, biar seluruh alam ini tahu betapa terangnya sinar itu.

Siapa yang bisa menjadi tiang-tiang kebangkitan itu? Persoalan yang dipersoalkan ramai, tapi sedikit yang bertindak ke atas persoalan itu.

Hanya gerhana, bukan terbenamnya matahari. Kehadiran tetamu di bumi London minggu lalu membuktikan kebenaran ungkapan ini. Tetamu dari mana? Dari bumi yang disebut oleh sejarawan Arab lampau sebagai al-Maghrib al-Aqsa, yang ertinya 'the Farthest West', atau. Tetapi blogger Melayu kontemporari menyebutnya sebagai Morocco.

'the deeper the foundation the stronger the fortress'- tadabbur slogan di Stadium Emirates 

Mengapa hanya gerhana? Kerana Alhamdulillah, terdapat masih ramai pemuda yang merasakan keperitan yang dialami umat pada zaman ini, abad ke-21 yang katanya sangat maju dari segenap bidang.

Di mana kemajuan harta jika disusuli kemajuan kemiskinan?

Di mana kemajuan teknologi jika dibayangi kemajuan metod penindasan?

Di mana kemajuan pendidikan jika masih tidak mengenal tujuan hidup?

Persoalan-persoalan yang memerlukan penelitian kita, wahai golongan terpelajar.

Jangan pernah kita berputus harap. Masih ramai rijal di luar sana yang menyedari hakikat bahawa sudah tiba masa penghujung gerhana itu. Dan Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.

0 comments: