Melihat dengan fikrah :-)

Anda pasti pernah menonton filem Pixar yang sangat popular, Toy Story bukan? Filem ini antara filem kegemaran saya, bahkan saya telah menghafal sebiji-sebiji dialog filem ini dan mampu memberi komentar selari kepada ‘adventure’ Woody dan rakan-rakannya. Yalah, jika kita berumur 5 tahun begitu banyak masa kita untuk menghafal skrip filem.


Tapi itu 15 tahun lepas. Pastinya dalam masa itu sudah banyak kita lalui dan sudah pasti kacamata kita berbeza. Melihat kembali filem Toy Story, saya tersentak dengan betapa Islamiknya filem ini, walaupun encik-encik di Pixar mungkin tidak sengaja pun buat sebegitu. Hidup ini kan tiada kebetulan.


Islamik???!!! Mengapa pula?? Jerit suara hati kita.


Lihat hero dalam filem pertamanya, Woody. Walaupun hanya sebuah patung koboi buruk, namun dia lebih faham tentang tujuan hidupnya berbanding kita. Sepanjang filem pertama ini, dia tidak pernah lalai dalam memperjuangkan tujuannya diciptakan. Apa tujuan itu?


“YOU ARE A TOYYYY!! You aren’t a real a real Buzz Lightyear, you are an action figure! You..are a child’s..plaything!!”


Sudah saya bilang, saya hafal skrip filem ini.


Seboleh-boleh Woody hendak menyedarkan Buzz yang lupa diri bahawa dia bukanlah seorang Space Ranger, dan tidak ada pun kuasa terbang dan laser. Sebaliknya dia hanyalah sebuah patung mainan yang selayaknya dimainkan oleh kanak-kanak. Kita pula? Fahamkah kita tujuan kita?


“Dan tidak aku ciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menghambakan diri (kepadaKu)..” (51:56)


“Dan (ingatlah) ketika tuhanmu berkata kepada para Malaikat: Sesungguhnya aku akan menjadikan khalifah di muka bumi..” (2:30)


Koyak. Woody lebih hebat dari kita.


Berapa banyak masa kita gunakan untuk memenuhi tujuan hidup kita? Persoalan lain pula, pernahkah kita mencuba untuk menyedarkan orang-orang seperti Buzz yang lupa?
Walaupun ketika itu dia ditinggalkan patung-patung mainan lain, Woody tidak pernah lekang dari usaha ini, untuk mengembalikan Buzz kepada tuan mereka Andy supaya dapat dimainkan dengan gilang-gemilang. Kerana bila kita melihat di bawah tapak kasut mereka, tertulis nama Andy.



Cuba kita lihat di tapak kasut kita, apa yang kita nampak?


Dan kita lihat kecantikan sequel-sequel filem ini, di mana dalam Toy Story 2 Buzz dan rakan-rakan yang lain pula cuba untuk menyelamatkan Woody yang sudah lalai. Walaupun terpaksa berjalan berpuluh-puluh batu (mengikut jarak patung mainan), memanjat elevator dan berlawan dengan Emperor Zurg, mereka tetap tidak mengalah. Mungkin mereka lebih faham surah ini;


“Demi Masa (1) Sesungguhnya manusia dalam kerugian (2) Kecuali yang beriman dan beramal soleh, dan berpesan-pesan dengan kebenaran, dan berpesan-pesan dengan kesabaran (3)”
(Al-Asr)



Jadi siapakah kita?


Adakah kita Woody, yang faham tujuan hidupnya dan bergerak untuk menyedarkan orang-orang (atau mainan-mainan) lain?


Adakah kita Buzz, yang asalnya lupa diri tetapi tersedar dan berbuat yang sama?


Adakah kita Slinky, si anjing lingkar yang menjadi penepuk tangan kepada Woody?


Adakah kita Rex, dinosor yang tidak menegakkan kebenaran kerana takutkan konfrontasi?


Atau adakah kita Mr Potato Head, si kentang yang sering membangkang?

Renung-renungkan, dan selamat beramal!!!



“you’ve got a friend in me..you’ve got a friend in me..you’ve got troubles well I’ve got ‘em too, there isn’t anything that I wouldn’t do..” – Encik Woody

2 comments:

AdaptingChange said...

best3!!!!
:)
jzkk qc-london

QC-KITA said...

@resah: jzkk..teruskan membaca ye.. :)