Dah jauh pakcik jalan

Penulis rasa teruja.


Sangat-sangat teruja. :-D

kenapa?

Kerana hidup dalam zaman yang saaaaaaaaaaangat penuh dengan harapan untuk masa depan.

Kelas Sejarah Malam-malam QC London Kita:
(nota kaki : sejarah ni seronok, sebab dia berulang-ulang, banyak persamaan dengan masa sekarang. Tapi penulis sayu, kerana masa belajar Sejarah di sekolah dulu pengajaran-pengajaran ni tak 'basah' dan menghidupkan hati.)

1924 : Khilafah Islam terakhir jatuh. Khilafah usmaniah telah dijatuhkan oleh segolongan pemuda yang mengagungkan tamadun dan pendidikan Barat. Mereka ini dipanggil The Young Turks. Kejatuhan ini mengambil masa yang sangat panjang, disebabkan kelemahan umat Islam sendiri, tapi bukan itu isi kandungan kelas malam ini.

Dipendekkan cerita, dengan kejatuhan khilafah Usmaniah, maka secara rasminya jatuhlah islam sebagai satu sistem yang lengkap dan komprehensif meliputi semua aspek kehidupan. Pemerintah Turki yang baru, diketuai Mustafa Kemal Ataturk (Ataturk = 'ayah kepada orang-orang Turk') mula memperkenalkan sistem-sistem baru atas nama 'kemodenan'. 

Bahasa turki mula ditukar daripada tulisan arab kepada tulisan rumi. Orang islam sedikit-sedikit mula dijauhkan dari  mempelajari huruf al-quran.

Azan dilaungkan dalam bahasa turki.

Agama dipisahkan dari pemerintahan. Sehingga ke hari ini masih ramai di Turki yang berpegang kuat pada prinsip-prinsip sekular. 

1945 : Empayar British yang dilemahkan dalam Perang Dunia Pertama (1914-1918), mengalami kejatuhan yang hebat walaupun menang dalam Perang Dunia Kedua. Disebabkan sibuk menentang musuh-musuh mereka di Eropah, pihak British tidak lagi mampu untuk mengurus tadbir taklukan-taklukan mereka. Ditambah lagi dengan kemunculan pihak-pihak Nasionalis yang menekan pihak British untuk memberi kemerdekaan. 

seronok kan merdeka. dapat laungkan 'merdeka'! tujuh kali. dapat cuti umum. kalau bertindih dengan hari raya, dapat buat promosi 'raya merdeka' di pasaraya-pasaraya.

Sesetengah ahli sejarah melihat kemerdekaan sebagai 'penjajahan yang bertukar warna kulit'.

Tulisan jawi yang digunakan sebagai perantaraan, kini hanya digunakan untuk perkara-perkara 'keagamaan', dan untuk satu akhbar sisipan dalam Utusan Malaysia hari Isnin.

Perundangan agama hanya untuk urusan-urusan kekeluargaan, adat istiadat melayu, hal-hal syariah. Bukankah syariah itu untuk semua urusan kehidupan?

الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا
"..Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu dan Aku telah redakan Islam itu menjadi agama untuk kamu.." (Al Maidah: 3)


Republik Turki menunjukkan contoh bagaimana mahu memisahkan agama dari kehidupan. Negara-negara islam lain? "ikut saja, kalau tak bila nak maju".

2011: Dah hampir 90 tahun sejak sistem khilafah jatuh. Eh, baru 90 tahun ke? masa penulis belajar sejarah di sekolah dulu tak perasan pun hakikat ini.

"baguslah, dulu islam pernah hebat. nak buat macamana, nasib badan. asalkan saya hidup gembira sudahlah."

Hidup gembira???



Bagi bayi-bayi yang dibuang, gembirakah mereka?

Orang-orang yang tersepit, terpaksa menanggung bayaran riba' dan hutang yang banyak setiap bulan, gembirakah mereka?

Negara ada hasil alam yang banyak, tapi ramai yang hidup susah. Ya, memang gembira. 

Dan dengan berdiam diri, kita biarkan ketidakadilan berleluasa. Mudah betul kita dirasuah dengan kegembiraan.

Tapi seperti yang penulis katakan, masih ada sinar-sinar di langit.

Dalam seminggu dua yang lepas, kerajaan Itali dan Greece telah bertukar kerana krisis kewangan yang teruk. 

أَوَلَمْ يَرَوْا أَنَّا نَأْتِي الْأَرْضَ نَنْقُصُهَا مِنْ أَطْرَافِهَا وَاللَّهُ يَحْكُمُ لَا مُعَقِّبَ لِحُكْمِهِ وَهُوَ سَرِيعُ الْحِسَابِ
"Mengapa mereka yang kafir itu masih berdegil dan tidak mahu memerhatikan bahawa kekuasaan kami sentiasa menakluk bumi (yang mereka diami) dengan menjadikan dia kurang sedikit demi sedikit dari kebaikannya dan kemuliaannya? Dan (ingatlah) Allah menghukum menurut apa yang dikehendakiNya; tiada sesiapapun yang dapat menghalang hukumNya, dan dia lah juga yang amat cepat hitungan hisabNya."


Di serata dunia juga, protes-protes anti kapitalis menyuarakan ketidakpuashatian orang ramai terhadap sistem kapitalis barat.


Tapi pada masa yang sama, sekarang usaha-usaha mengembalikan islam telah mula berkembang di hampir semua negara di dunia. :-D

Kelmarin beribu-ribu orang hadir untuk konferens Twins of Faith di London Kota Pengalaman. Dan kebanyakannya anak-anak muda.

Di facebook pun ramai rakan-rakan penulis mula mem'post' status dan cerita keinsafan dan kesedaran.

Bahkan pakcik algeria penjual ayam panggang di London pun boleh bercerita tentang kesedaran. "We are a people who are always in struggle and jihad." Kalau pakcik tu orang malaysia apa agaknya dia cakap.

"Kami ni orang-orang yang terbiasa makan banyak, lepas makan tidur. tunggu lama sikit dapat sakit jantung."

-.-

Walaubagaimanapun (anyways),

sejarah ni berulang. Dulu The Young Turks, sekarang The Young Muslims. Dulu Baitulmaqdis ditawan oleh tentera Salib tidak sampai 100 tahun, sebelum dibebaskan oleh Salahuddin al-Ayyubi.  Baitulmaqdis sekarang baru 63 tahun dibawah Israel. (sejak 1948) Siapa lah agaknya pembawa panji-panji islam abad ke-21 ni. 

Menarik bukan? Itulah pengajaran-pengajaran dari sejarah. 

Tapi blog ini bukan blog sejarah. Blog ini blog kesedaran.

Kalau dahulu, Nabi dan para Sahabat mampu meruntuhkan dua empayar besar dunia, Rom dan Parsi. Tapi para sahabat bukan belajar di universiti terkemuka. Hidup mereka simple saja. Pengembala, pekebun. Paling-paling hebat pun pedagang. Tapi mampu merubah arus dunia, dibekalkan kekuatan iman dan kepercayaan bahawa hidup ini perlu dijalankan mengikut apa yang ditetapkan oleh Pencipta manusia, yang paling mengetahui selok-belok manusia.
 
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ
Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu membela (agama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu.(Muhammad:7)
 
Mari ubah arus dunia :-)

0 comments: