hari yang ditunggu-tunggu

Hari lahir itu memang sesuatu yang menggembirakan.

Kalau pemuda-pemuda zaman ni, menjelang jam 12 tengah malam, akan log-in facebook. Tengok berapa ramai dah meletakkan ucapan selamat di dinding. Kalau yang rapat atau yang rajin, akan post panjang2, sekali dengan tazkirah/memori silam. Kalau yang hanya kenal di facebook, kadang-kadang tulis 'hb' je.

kalau yang lebih istimewa, siap ada sambutan lagi.

hari jadi itu memang sesuatu yang menggembirakan. semua orang ingat.

tapi tak semua orang ingat lagi satu hari yang lebih penting. Hari mati.

*fruhhhhhh~~~~~~~~~~*

Hari kematian kita.

Hari yang tidak diingati sehingga ianya telah berlalu. Jika yang teringat itu masih bernyawa, maka bersyukurlah. Tapi jika nyawa sudah di kerongkong, baru teringat, maka sesallah.

Hari yang diceritakan oleh Rasulullah SAW:

اكثروا من ذكر هازم اللذّات
"Perbanyaklah mengingat penghancur pelbagai kelazatan" (HR Tirmidzi)

Tibanya hari itu, maka hilanglah semua. Harta yang dikumpulkan bertahun-tahun? tak boleh dibawa sekali.

Rakan-rakan permainan dan gelak tawa? selesai pengebumian, kembalilah mereka kepada permainan, kepada gelak tawa.

Dendam, permusuhan, semua itu tidak lagi berguna. alangkah indahnya jika sempat berdamai, sekurang-kurangnya mendapat doa, doa tulus dari hati-hati yang bertaut keranaNya.

Alangkah rugi jika tidak bersedia untuk hari itu.
وَأَنْفِقُوا مِنْ مَا رَزَقْنَاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوْلَا أَخَّرْتَنِي إِلَى أَجَلٍ قَرِيبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُنْ مِنَ الصَّالِحِينَ
"Dan belanjakanlah (dermakanlah) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada kamu sebelum seseorang dari kamu sampai ajal maut kepadanya,  maka dia (pada saat itu) akan merayu dengan katanya: Wahai Tuhanku! Alangkah baiknya kalau Engkau lambatkan kedatangan ajal matiku ke suatu masa yang sedikit sahaja lagi, supaya aku dapat bersedekah dan dapat pula aku menjadi dari orang-orang yang soleh." (Al Munafiqun:10)
Maka jadilah yang terbaik di hadapan Allah dan bersedialah sebagaimana bersedianya kita untuk hari lahir, bahkan jauh lebih bersedia daripada itu. Jika kita datang kepada Allah dengan berjalan, Allah akan datang kepada kita dengan berlari.

0 comments: