kisah sebuah hadiah

Katakan anda mendapat panggilan dari mak anda:

"Tuut..tuut.."

"Assalamualaikum..?"

"Waalaikumussalam..Ahmad, ni mak ni."

"Eh, mak rupanya! kenapa mak?"

"Mak baru je dapat bonus setengah tahun ni.."

*hati berputik riang*

"..Jadi mak ingat.."

*cemas, jantung berdegup laju, peluh mula menitik*

"..Nak bagi kau iPad sebuah.."

"iPad 16GB, ringan lagi nipis yang mudah dibawa ke mana-mana tu?"

"Ye, benar nak."

*pengsan*

Ha, macamana kalau anda dapat panggilan sebegitu? mesti suka bukan main lagi, bak kata orang putih 'on Cloud Nine'.

Mesti lepas tu anda orang yang paling rajin call mak anda. Kalau balik rumah, mesti tolong mak basuh pinggan, lipat baju, potong bawang walaupun tak disuruh.

Kalau mak suruh pergi ke kedai runcit?
"boleh mak."

Kalau mak suruh pergi basuh kereta?
"motor tak nak basuh sekali ke mak?"

Pendek kata, tak sanggup kita mengecewakan mak, kerana sebuah iPad.


Itu baru dapat iPad. Boleh bayangkan tak kalau secara tiba-tiba, oksigen percuma yang kita sedut setiap saat, tiba-tiba dikenakan cas? 1 sen setiap sedutan. sehari RM800.

"Eh, harga oksigen dah naik lah. mahal betul, tak mampu nak bayar ni. Baik kita bunuh diri Mat."

Begitu juga dengan mata. Macamana kalau tiba-tiba, kita tak dapat melihat warna? semuanya hitam putih, macam filem melayu zaman dahulukala.

Dan anugerah yang kita selalu lupa: kehidupan itu sendiri. Macamana kalau tiba-tiba nyawa kita ditarik? Tinggallah mak, ayah, adik-beradik, rakan-rakan kita. Duduklah kita seorang diri, serangga jadi peneman.

Dan anugerah paling besar? Islam dan iman! kerana dengan anugerah itu kita dapat mengenal pencipta kita, dapat mengenal tujuan hidup kita, bahawa hidup ini bukanlah sia-sia, tapi satu jalan menuju syurga atau neraka.


Banyak kan 'hadiah' yang Allah beri pada kita?

وَآتَاكُمْ مِنْ كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا

"Dan Dia telah memberi kepada kamu sebahagian dari tiap-tiap apa jua yang kamu hajati dan jika kamu menghitung nikmat Allah nescaya tidak dapat kamu menentukan bilangannya.." (Ibrahim:34)



Kalau kita sedar betapa berharganya nikmat yang Allah dah beri kepada kita, mesti kita tertanya-tanya, "apa aku boleh buat untuk balas semua ini ya Allah??" Allah tidak meminta apa-apa dari kita, dan Dia tidak memerlukan apa-apa pun dari kita.

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ

"Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu."



Dan dengan menyembah Allah, kita menguntungkan diri kita sebenarnya. Bayangkan, kalau seorang pakcik datang kepada anda dan memberi anda RM100.

"Adik, pakcik nak seratus ringgit tu boleh?"

Anda pun memberi semula duit kepada pakcik itu. Yalah, memang asalnya duit beliau, tak salah untuk beliau minta dipulangkan.

Selepas anda pulangkan duit, pakcik itu beri anda RM1000 pula. "Nah, ambil dan simpan" kata pakcik itu.
Mesti anda heran kan dengan perangai pakcik tu?? Macam tulah pemurahnya Allah SWT. Semua di langit dan di bumi ini milik Allah, dipinjamkan kepada kita. Dan kalau kita beri semula kepada Allah, Allah lipatgandakan apa yang kita beri!


Marilah sama-sama kita menjadi hamba yang bersyukur, berusaha untuk memperbaiki diri, berusaha menegakkan agama Allah dengan segala yang diberikanNya :-)

0 comments: