apa kaitan gula-gula getah dan Risalah?

"isyy...terpijak chewing gum pulak!! menyusahkan betul!"

begitulah kata-kata seorang yang terpijak gula-gula getah sewaktu berjalan2 di tengah2 kota London. Begitu negatif reaksinya terhadap gula-gula getah itu. Segala macam cara dicuba untuk membuangnya. Kasut digeserkan atas pembahagi jalan. Dicungkil dengan pembaris. (ini kebiasaanya hanya dibuat oleh pelajar sekolah rendah, tidak dinasihatkan untuk seorang pelajar universiti)

Begitu banyak cara difikirkan untuk membuang gula-gula yang separa dikunyah dan buruk itu.

Mengapa ya? Cuba fikir sebentar sambil mendengar lagu 'suci sekeping hati' dari Saujana


Baiklah, mari kita teruskan :-)

Mungkin gula-gula getah buruk itu tidak dapat dilihat pun oleh orang ramai. Mungkin ia tidak menyebabkan kasut kita terlekat terus di atas jalan sehingga tidak dapat berjalan walau seinci.

Tapi mengapa kita tidak suka lekatan itu? kerana perasaan berjalan kita selepas itu menjadi sangat tidak selesa. Terpaksa gunakan tenaga yang lebih untuk berjalan kerana dua tiga langkah, melekat. Dua tiga langkah, melekat. Lepas tu marah-marah pada pengunyah-pengunyah dalam masyarakat, kenapa tak buang dalam pembungkus aluminium tu, menyusahkan orang buang atas jalan.

Itu baru kasut biasa. Kalau memakai kasut-kasut yang mengikuti jejak Rasulullah? Pastinya chewing gum-chewing gum lebih mahu kita elakkan, mahu berlari dengan laju mengikut jejak orang-orang yang dijanjikan syurga.

Begitu banyak perkara yang melekatkan kita pada dunia, yang menjadi peluntur semangat yang pernah kita rasa suatu ketika dahulu. Betapa besarnya tugas yang diletakkan ke atas diri kita. Kita pun menggeletar, terasa sepertimana perasaan Rasulullah ketika baginda berteriak "selimutkan aku! selimutkan aku!" Tapi benarlah, kita ini hanya manusia. Yang hatinya berbolak-balik lebih cepat dari air yang sedang menggelegak. Gula-gula getah mula melebarkan genggamannya, mengatakan 'marilah ke sini' dengan muka yang comel.

Apa gula-gula getah yang dimaksudkan? Perkara-perkara yang melekatkan kita ke dinding dunia, menarik kita jauh dari Allah, dan dari tugas mulia yang diberikan kepada para Nabi dan orang-orang yang mengikuti mereka. Mungkin gula-gula getah setiap orang berbeza. Ada yang hatinya melekat pada harta, ada yang ditarik oleh syahwat, dan sebagainya.

Tapi kita lebih kuat dari itu. Kita mahu berlari bersama-sama para syuhada'. Kita mahu bertemu Rasulullah kelak,

dan mungkin pada waktu itu kita akan lega bahawa gula-gula getah kita berada di dalam bungkusan aluminium, bukan di kasut. Insyaallah, make du'a brother :-)

0 comments: