Tadabbur Alam: iGames!

Tarbiyyah menuntut kita supaya menjadi manusia yang luar biasa hebatnya, lengkap dari segala aspek, hebat ibadahnya, hebat pemikirannya, cantik akhlaknya, malah hebat tubuh badannya.

Qawiyyul Jism.

Betapa hebatnya para sahabat, selepas pulang dari Perang Uhud, di mana keputusannya tidak memihak kepada orang Islam dan tubuh mereka lesu kerana bermati-matian mempertahankan Rasulullah SAW,

Namun mereka sanggup berjaga sepanjang malam, khuatir jika pihak Quraisy kembali untuk mengambil kesempatan di atas kelesuan mental dan fizikal itu. Betapa tarbiyyah itu menjadikan mereka lebih kental dari Inche Superman.

Pada iGames yang telahpun berlalu, dapat dilihat contoh2 fizikal kental yang suatu hari nanti mampu menggegarkan dunia, bi idznillah. Demikianlah kaca mata kita sehendaknya, seluruh alam ini ialah tazkirah. Lihat batu-bata, teringat bahawa Allah sukakan golongan yang tersusun. Lihat air Nenas dan Kelapa, teringat bagaimana sedapnya nanti 'raheequl makhtum', air yang diminum oleh ahli syurga.

Pada hari ini penulis ingin mentadabbur sebuah acara yang mempunyai seribu satu pengajaran. Cuba anda teka, apakah acara itu.

Bola keranjang? bukan.

Bola sepak? Juga bukan.

Ragbi sentuh? Teruskan meneka.

Bola tampar? Sayang sekali, ini juga bukan jawapannya.

Ya, tadabbur kita pada hari ini ialah berkenaan larian 4X1000m :)

Acara ini bukan untuk mereka yang pengsan hatinya (faint-hearted), malah memerlukan keazaman dan keupayaan yang tinggi. Jalannya jauh, cuacanya dingin, dan bukan kita sahaja yang menentukan kemenangan pasukan kita,tetapi semua pelari dalam pasukan kita berperanan menyumbang kepada kemenangan. Oleh sebab itu perlu untuk kita mempercayai rakan sepasukan.

Dapat dilihat banyak adegan-adegan mencemaskan pada hari tersebut. Ada yang berhempas-pulas pada saat2 akhir, cuba untuk memotong pasukan lawan walaupun kudrat sudah hampir ke penghujung. Dan ada pula yang terjatuh, namun tetap bangkit semula untuk menamatkan larian.

Sememangnya pada yang demikian ada tanda-tanda Allah bagi manusia yang berfikir.

Sangat dekat acara ini dengan kita yang sedar akan tanggungjawab sebagai 'ibadullah dan khalifah di muka bumi ini. Sepertimana bertukarnya baton dari satu tangan ke tangan yang lain, demikianlah baton ini telah di'pass'kan dari Nabi Adam hinggalah kepada Rasulullah, kemudian kepada para sahabat, kemudian kepada para tabi'in, dan setelah berlalu beribu-ribu tahun, sampailah baton ini kepada kita.

(kredit gambar)
Tahniah! kita telah mendapat baton yang tidak ramai sedar akan kewujudannya *menepuk belakang sendiri*. Namun seperti dalam acara 4X1000, tidak mungkin kita hanya duduk di garisan permulaan tanpa bergerak, sudah tentu merugikan pasukan kita.

Kita perlu meneruskan larian yang dimulakan oleh golongan terdahulu, kalau tidak kitalah yang wajar dipersalahkan.

"mengapa kamu tidak memegang dan membawa baton itu?"
encik A: encik B tak memberitahu saya dan tak passkan kepada saya.

"encik B, kenapa kamu tak passkan baton???"
encik B: *sambil berpeluh* errr...saya penat di tengah2 jalan...

ya, memang jalan ini panjang, lebih panjang dari 1000 meter pada suatu pagi Ahad yang dingin. Tetapi walaupun kita mengah di tengah jalan, walaupun kita tersungkur, walaupun dalam keadaan merangkak, kita perlu terus berusaha untuk meneruskan perjalanan, kerana ramai yang memerlukan baton (baca: tugas menyampaikan Risalah) ini. 

Dan garisan penamatnya ialah Jannah, insyaallah :)


Dari Abu ‘Amroh Sufyan bin Abdillah ra berkata ; Ya Rasulallah,katakan kepadaku satu kata saja yang aku tidak akan bertanya kepada siapapun selain engkau ! Jawab Rasul SAW : Katakan , aku beriman kepada Allah,lalu istiqomahlah.
(Hadith Riwayat. Muslim)

"Sesungguhnya (keterangan-keterangan yang dinyatakan) ini ada di dalam Kitab-kitab yang terdahulu, Iaitu Kitab-kitab Nabi Ibrahim dan Nabi Musa" (Al 'A'la:18-19)


Glosari:


Tarbiyyah- pendidikan


Qawiyyul Jism- Kuat tubuh badan



bi iznillah-  dengan izin Allah


tazkirah- peringatan kepada manusia


tadabbur- mengambil pengajaran


jannah- syurga





0 comments: