Edisi khas dari Maghribi: Ikhwah mencari Ukhuwwah =)

بسم الله الرحمن الرحيم 


Salam wrh wbt


Setelah beberapa kali asyik menerima ziarah dari orang London sahaja ke Morocco, akhirnya sampai jua tiga ikhwah Morocco ke bumi London ini. (Encik *R* tidak termasuk dalam tiga orang ini kerana beliau telah pun menjadi PR [permanent resident] UK =p ). Penantian selama hampir dua jam di luar balai ketibaan teramat berbaloi apabila akhirnya lebih kurang pukul 12.15 pagi muncul lah kelibat Anas, Haikal dan Rahman. 




Balai ketibaan Stansted Airport, London yang sering menjadi saksi pertemuan dan perpisahan kita. Cewah. 

Jalan-jalan London (bahagian I)

Maka perjalanan bermula di sekitar kawasan London- South Kensington, Hyde Park, Chelsea, Arsenal dan lain-lain. =D 

Bergambar ketika menunggu 'tube', kereta api bawah tanah yakni salah satu sistem pengangkutan yang terpenting di London. Tapi pagi-pagi nak ke kelas memang packed macam sardin.. -.- (macam naik bas dari Mahattah Turuqiyyah lah hehe)

Di pintu masuk  جامعة الإمبريال لندن (Imperial College London). Ramai Melayu di sini. =)

Melihat dari jauh patung-patung gergasi yang membawa simbolik sebesar saiznya. Prince Albert Memorial di Hyde Park. Prince Albert berada di tengah-tengah seolah-olah memayungi empat penjuru dunia- Eropah, Asia, Afrika dan Amerika. Cubalah lihat apakah yang diletakkan oleh mereka pada kedudukan tertinggi- agama (yang dilambangkan di sini oleh lambang salib). Betapa 'izzahnya' mereka dengan agama mereka sehinggakan penguasaan ke atas dunia ini disandarkan kepada agama mereka. 
Cuba lihat kedudukan kita sekarang. Islam pernah berada di puncaknya- Ustazyatul Alam lebih 700 tahun yang lalu di mana Empayar Islam menguasai 2/3 dunia ketika zaman kegemilangan Abbasiyah.
Tapi, di mana Islam sekarang? Dan di manakah diri kita? Sekadar suatu muhasabah dan renungan.

 
Berjalan, melihat dan mentafsir di Hyde Park London, salah satu taman yang terbesar di kota London. Subhanallah, kecantikkannya berubah mengikut musim- luruh, sejuk, bunga dan panas. Kalau nak merasainya, mai lah London hehe ^^

Jalan-jalan Portsmouth
Perjalanan diteruskan di wilayah Portsmouth, sebuah bandar pelabuhan di selatan England. Di sinilah akh Yazid dan 5 lagi ikhwah (bersama beberapa orang Malaysian lain) menetap. 

Makan talam bersama ikhwah Portsmouth. terima kasih atas layanan terbaaaik tuan rumah =)

Shopping sakan kat Sports Direct, gedung membeli-belah kegemaran pelajar Malaysia di UK (dan juga dari Maghribi!)
Di hadapan Southsea. Plan nak berpiknik tapi tak sempat -.-

Rugilah apabila peluang pertemuan antara dua benua ini tidak digunakan untuk اجلس بنا نؤمن ساعة (duduk sebentar, beriman sejenak- petikan dari kata-kata seorang sahabat hebat, Mu'az bin Jabal r.a.). Malam itu, perkongsian sebuah video yang membincangkan realiti kehidupan remaja Malaysia bertajuk Ini Kisahku (inshaAllah nanti akan diceritakan panjang lebar di entry lain) dan video Ini Sejarah Kita, suatu kupasan tentang naik turunnya ummat Islam dan apakah di sebalik kegemilangan dan kejatuhan sesuatu tamadun itu (juga inshaAllah kat entry lain kita sembang pasal ni hehe). 


Jalan-jalan London (bahagian II)
Sekembalinya ke London dari Portsmouth, penjelajahan kota metropolitan London diteruskan. Kali ini, Central London menjadi fokus, antaranya Trafalgar Square, Big Ben, Tower Bridge, London Eye, Buckingham Palace dan banyak lagi lah!



Mat Bunga??? (tak pasal..)
"Flowers are red. green leaves are green, there is no need to see flowers any other way than the way they always have been see.." teringat pulak petikan dari lagu Flowers are Red dari Zain Bhika(klik). Mesej besar lagu ni =)


Malam di London dihabiskan dengan tayangan gambar Sang Murobbi: Mencari Spirit Dakwah yang Hilang (klik). Perghhhh, naik sikit semangat tengok kesungguhan Ustaz KH Rahmat Abdullah bersungguh-sungguh meneruskan perjuangan menyampaikan Islam ini! Nanti inshaAllah boleh kupas jugak cerita ni hehe.
Manakala keesokan harinya, sekali lagi kami اجلس بنا نؤمن ساع  dan pada kali ini satu buku hebat tulisan Sayyid Abul A'la al-Maududi. Nanti kita kupas jugak! ^_^


Kemudiannya malam itu, rooounddd2 London lagi~

Dari kiri: Tower of London yang menyimpan seribu satu rahsia dan kisah, jengjeng, Tower Bridge, London Eye. 



Haikal yang terpesona dengan Pondok Telefon Merah London. Hehe gurau =P



Big Ben, yang menjadi 'saksi' kita. Saksi ape?? Jengjeng. Nantikan entry-entry seterusnya hehe. 


Begitulah story-mory Jaulah London yang sangat best. Tapi yang tak best nye bila perlu berpisah sobs2. Kenapa perlu bertemu jika nak berpisah? ='( 
Semoga kita semua tergolong dalam salah satu daripada golongan yang dilindungi arasy Allah, yakni mereka yang bertemu dan berpisah keranaNya. =)
8:63
Dan (Dialah) yang menyatu-padukan di antara hati mereka (yang beriman itu). Kalaulah engkau belanjakan segala (harta benda) yang ada di bumi, nescaya engkau tidak dapat juga menyatu-padukan di antara hati mereka, akan tetapi Allah telah menyatu-padukan di antara (hati) mereka. Sesungguhnya, Dia Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

0 comments: