Short tazkeerah: Singkat sungguh!

Baru-baru ini, penulis telah mendapat satu kerja kursus berkumpulan. 

"Katakanlah anda telah bertemu dengan Encik Alan Sugar. Anda mempunyai masa 5 minit untuk menerangkan tentang plan bisnes dan seterusnya membuktikan kepada beliau yang anda layak menerima 20 juta pound untuk memulakan bisnes tersebut."

Anda kenal Alan Sugar? Ok, itu tidak penting, kerana penulis juga tidak mengenali beliau walaupun telah berada di UK beberapa tahun.


Yang pentingnya, pound tau nilainya, bukan ringgit. Kalau ringgit, ce darab 5. 100 kat pound tu. 

Maka 5 minit adalah suatu tempoh yang cukup singkat untuk mendapatkan sejumlah ganjaran sebanyak itu. Jadi penulis dan ahli kumpulan sangat 'blur' dan berdebar-debar, apakah yang patut dilakukan dalam masa 5 minit untuk membuktikan layaknya kami menerima tawaran itu? 

Kuncinya: menggunakan segala bahan yang ada, segala masa yang ada, segala kudrat yang ada, dan bersungguh-sungguh membuktikan kepada Encik Alan Sugar bahawa kami layak menerima wang itu! 

Ya! 

Ketahuilah, hidup kita pun sekejap cuma. Cukup singkat. Bagaimanakah mahu membuktikan kepada Tuan Yang Maha Memiliki, bahawa kita layak menerima syurga yang ditawarkan? Pahala yang diwarwarkan? Rahmat yang dinanti-nantikan? 

Semuanya terserah kepada diri kita.

Bagaimana kita menggunakan tempoh hidup yang cetek ini.

كَأَنَّهُمْ يَوْمَ يَرَوْنَهَا لَمْ يَلْبَثُوا إِلَّا عَشِيَّةً أَوْ ضُحَاهَا
(Sangatlah dahsyatnya huru-hara hari itu, sehingga orang-orang yang bersalah merasa) pada masa melihatnya; seolah-olah mereka tidak tinggal di dunia melainkan sekadar satu petang atau paginya sahaja. An-Nazi'at [79:46]



0 comments: