Roti Canai Satu!

Di London, Kota Pengalaman, semua benda ada.

Makanan halal banyak. masjid pun banyak. orang islam pun ramai.

(Nota kaki: penulis gemar menggunakan i kecil untuk pkataan 'orang islam', dan bukan I besar. kerana I besar tu kata nama, i kecil kata kerja. jelas? ;) )

tapi satu benda yang susah sangat nak jumpa di London, Kota Pengalaman ni tapi kita ambil sambil lewa di Malaysia Oh Tanahairku.

"boss, mau makan apa?"

"roti canai satu, kuah banjir".


"SIAP!!!"

*penulis mengesat air mata yang jatuh ke dalam emping jagung + susu yang menjadi sarapan harian*

Allah memang Maha Bijaksana kan? sampai roti canai pun boleh kita ambil pengajaran. =D

Ini antara analogi paling awal yang melekat dalam ingatan penulis, mungkin kerana roti canai tu membawa imej positif kepada semua lapisan masyarakat malaysia.

(nota kaki kedua: penulis paling gemar roti tampal, roti canai biasa yang ditampalkan telur di atasnya. lebih sedap kalau kuning telur masih cair.)

menggiurkan bukan?

mahukah jika penulis memberitahu tentang sesuatu yang jauh lebih sedap dari roti canai?

bayangkan makanan yang terlampau sedap, sehingga menyebabkan kita tergamam berpuluh2 tahun. bayangkan ruang yang saaaaaaaaangat luas, seluas langit dan bumi. bayangkan, apabila kita berjumpa sesiapa sahaja, mereka semua tersenyum sambil mengucapkan salam.

indahnya~ *sambil mata bersinar2*

bila kita meminta roti canai, pinggannya akan datang sekali. Tapi jika kita meminta pinggan, hanya pingganlah yang sampai.


Pinggan Royal Doulton yang eksklusif pun tak berguna tanpa roti canai ~

Samalah dengan kehidupan kita di dunia ni. Kalau akhirat yang kita cita-citakan, dunia akan menyusul. Tetapi, kalau dunia menjadi apa yang kita kejarkan,

اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ
"Ketahuilah bahawa kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah permainan dan hiburan serta perhiasan, juga bermegah-megah di antara kamu serta berlumba-lumba membanyakkan harta benda dan anak pinak; 


samalah seperti hujan yang menjadikan penanamnya suka dan tertarik hati kepada kesuburannya, kemudian tanaman itu bergerak segar, selepas itu engkau melihatnya berupa kuning; Akhirnya ia menjadi hancur bersepai 


dan di akhirat ada azab yang berat dan keampunan besar serta keredaan dari Allah; dan (ingatlah, bahawa) kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya."

(Al Hadiid:20)

Begitulah perumpamaan kehidupan akhirat dan kehidupan dunia. Jelas? ;-)

0 comments: