saudara, saudara ni dari mana?

Kalau anda berpeluang untuk ke London, Kota Pengalaman (juga dikenali sebagai Kota Chicken & Chips, Kota Museum Percuma dan Kota Bangunan Bersejarah), ambillah peluang untuk melawat musolla (surau) di universiti-universiti seperti Imperial College, London School of Economics dan King's College. Kalau bernasib baik, anda akan ditegur oleh saudara-saudara seislam dari merata tempat. Kemungkinan besar perbualan anda akan berbunyi begini:


Saudara A: "assalamualaikum brother! where are you from?"
(assalamualaikum saudara? anda dari mana?)

Anda: "i'm from malaysia."
(saya dari malaysia.)

Saudara A: "Masyaallah! Malaysia is a very good islamic country, first class."
(Masyaallah! Malaysia tu negara islam yang sangat bagus, kelas pertama.)

erk..kelas pertama? -.-

Sebagai seorang yang telah hidup dalam negara malaysia untuk sebahagian besar hidupnya, penulis berasa agak, emm, ragu-ragu dengan persepsi di atas.

kalau anda berpeluang untuk datang ke London, Kota Pengalaman, cubalah untuk bandingkan dengan keadaan di malaysia.

pemakaian? lebih kurang.

sistem perundangan? diambil dari sistem perundangan tinggalan British.

cara fikir?
barat : "every individual should have freedom to do what they want in pursuit of happiness" (setiap orang bebas melakukan apa yang dia suka untuk mendapat kebahagiaan)
malaysian : "suka hati akulah nak buat apa, kubur kau kubur kau, kubur aku kubur aku"

iyalah, tapi kalau kubur awak tu kat sebelah, tak ke bingit telinga saya. *pernyataan berseloroh ni saya dengar di sekolah menengah dulu*

kalau lihat dari segi akhlak orang di UK ni, kadangkala terasa lebih 'islamik' pula berbanding di tanah air sendiri. Contoh: Kalau anda berdiri di lintasan zebra, kereta yang sedang memecut laju pun akan berhenti untuk memberi anda laluan.


Pernah penulis cuba untuk melintas jalan di lintasan di malaysia. Makin nampak orang di tengah jalan, makin pecut pula pemandu tersebut -.-

Syeikh Muhammad Abduh pernah mengatakan, "Saya pergi ke Barat dan melihat Islam, tapi tiadanya Muslim; saya pulang ke Timur dan melihat orang Muslim, tapi tiadanya Islam".

Kadangkala penulis segan apabila rakan-rakan islam dari negara lain mengatakan bahawa malaysia itu negara islam contoh. Masyarakat UK yang dikatakan mengalami keruntuhan moral pun lebih baik perlakuannya. Kalau dibandingkan dengan para sahabat, ya Allah...jauhnya T_T

Sebelum ini, rasa begitu selesa. Makanan halal, roti canai begitu senang nak dapat. setiap waktu dengar azan. Bila ditakdirkan ke negara yang terbuka luas semua 'peluang', baru penulis sedar, betapa bernilainya iman secebis ini.

isi penting dari gambar : benda2 menarik menanti anda di luar zon selesa! :D

Baru mula mendalami apa itu islam yang sebenarnya.

Baru sedar, jauh lagi perjalanan kita. banyak lagi perlu dilakukan.

0 comments: